ليه تحضر قمة التعليم والإبداع “إيديوفيشن” يوم 1-2 إبريل؟ – مدونة خوجة

eduvation

مش هنبالغ لو قلنا إن دي أول مرة يجتمع فيها مئات المهتمين والمشتغلين بالتعليم والإبداع والتكنولوجيا على مدار يومين علشان يناقشوا تجارب وأفكار في تطوير أساليب التعليم في مصر. فرصة هايلة للتعارف والتشبيك مع رواد أعمال ومستثمرين ومدرسين وتربويين وباحثين وجامعات ومراكز تعليمية للتعلم والابتكار بتقدمها قمة “إيديوفيشن” Eduvation في الأول والتاني من إبريل في الجريك كامبس (الحرم اليوناني للجامعة الأمريكية سابقا) في وسط البلد.

بعض الموضوعات المطروحة للنقاش خلال ورش عمل وحوارات ومحاضرات وجلسات نقاشية التعليم عن بعد والتعليم المفتوح والتعليم التعاوني أو التشاركي وأساليب تعلم ذكية وإدارة المعرفة ونظام التعليم التفاعلي والفصل الافتراضي. من ضمن المتحدثين في القمة ماري بشاي، صاحبة الخبرة في نظام المونتسوري التعليمي ومؤسسة المركز المصري للمونتسوري. تابعوا موقع قمة “إيديوفيشن” علشان تعرفوا أكتر عن المتحدثين وخلي بالكم إن القايمة بيتم تحديثها ولسه مش نهائية.

القمة من تنظيم شركة iedyou وهي شركة اتأسست في 2015 بهدف دمج التعليم والتكنولوجيا وتطوير الطرق التعليمية من الروضة للدراسات العليا. من الشركاء هيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات وجايزة هولت Hult Prize، وهي من أكبر المسابقات الطلابية في العالم للفوز بتمويل لمشروع ناشئ، وجامعة عين شمس وجامعة أسيوط.

مدونة “خوجة” راعي إعلامي لقمة “إيديوفيشن”. يعني هننقل لكم اللي هيحصل في اليومين. لكن نحب كمان نشوفكم هناك 🙂 تقدروا تحجزوا تذكرتكم بالتواصل مع المنظمين على صفحة الإيفنت على فيسبوك. 1 و2 إبريل متنسوش.. مستنيينكم 🙂

كاتبة المقال:

أ.حنان سليمان (حساب الكاتبة علي تويتر)

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s